Dit verhaal is ook gepubliceerd in het MVO-rapportage 2023-2024, verschenen op 5 november 2024.
”Dat monofolie komt er wel”
Samen met de partners
Duurzaam ondernemen is onmogelijk zonder daar leveranciers en afnemers bij te betrekken. CONO wil de footprint van kaas in 2030 met 30 procent hebben teruggebracht en dan moet je weten waar in de keten broeikasgassen worden uitgestoten. En vervolgens bepalen of die uitstoot ‘materieel’ is. Met andere woorden: of die groot genoeg is om te bespreken met de ‘ketenpartner’. Astrid Konijn is coördinator bedrijfsbureau extern bij CONO en spreekt geregeld met de bedrijven waar de kaas rijpt en met de bedrijven die de kaas verpakken. Het gaat dan ook over hun duurzaamheid. Waar zijn de partners mee bezig en wat zijn hun plannen? “We zijn heel gelijkgestemd wat verduurzaming betreft. We zijn dan ook echt voornemens om de doelstellingen van Parijs te halen.”
Klimaatdoelstellingen halen
Met het verduurzamen van de verpakkingen van Beemster kaas is CONO al een heel eind op weg om de klimaatdoelstellingen te halen. De velletjes tussen de plakken kaas zijn tegenwoordig niet meer van plastic, maar van papier en ook het treetje waar de kaas op ligt is helemaal van papier en niet langer van papier met daarop een dun laagje plastic. Daar gingen een hoop experimenten aan vooraf op zoek naar een materiaal dat geen vet opneemt, maar ook geen plastic bevat.
Monofolie als geschikt materiaal
De volgende stap is de verpakking van de kaas. Het zoeken is naar geschikt materiaal in een zogenoemd monofolie. Dat is vrijwel geheel weer te hergebruiken. “Dat monofolie komt er, dat verwacht ik wel. Maar nu zijn we nog aan het testen. Het belangrijkste is, om de tht-datum te halen, dat het product niet gaat schimmelen.”
Kaastransport verduurzamen
Ook bij het transport van kaas – van CONO naar de rijpingslocaties, van daar naar het verpakkingsbedrijf en vervolgens naar de supermarkten – is iedereen bezig met verduurzaming, vertelt Astrid. “We hebben een opleglocatie in Gemert verruild voor eentje in Almere. Dat ligt centraler en dat scheelt veel transportkilometers.”
Elektrische kilometers
“De transporteur die de kaas bij ons ophaalt, heeft geëxperimenteerd met een hybride vrachtwagen, maar dat werkte toch niet. Omdat hij lange ritten maakt, remt hij weinig en miste hij de stroom die dat remmen opwekt. Met als gevolg dat hij net zoveel diesel verbruikte als voorheen, maar met een veel duurdere wagen. Zo onderzoeken we samen voortdurend hoe het duurzamer kan. Wij hadden hem ook in contact gebracht met onze melktransporteur Danmel Transport die sinds 2023 met een elektrische RMO (Rijdende Melk Ontvangst, red.) rijdt. Zo werken we samen toe naar steeds duurzamer transport. En ook die elektrische wagens, die komen er uiteindelijk wel.”
Klimaatambitie CONO
CONO Kaasmakers heeft de ambitie om samen te gaan voor positief voor toekomstige generaties. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In het proces van kaas maken wil CONO met haar partners 75% CO₂-eq. reduceren, om zo de footprint van kaas te verkleinen.