Als coöperatie dien je een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Dat verstaan we bij CONO Kaasmakers onder maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het mvo-beleid van CONO is verbonden aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling van de Verenigde Naties. In 2021 heeft CONO, als eerste zuivelorganisatie in Nederland, de ambitie uitgesproken dat in 2030 de gehele kaasketen klimaatpositief moet zijn. Hierover wordt uitgebreid verteld in ons nieuwste mvo-verslag.
Bekijk hier ons MVO verslag 2020 – 2022
Het mvo-verslag vertelt hoe in de hele coöperatie maatschappelijk verantwoord ondernemen een rol speelt. Dit gaat bij CONO om dierwelzijn en duurzaamheid waaronder biodiversiteit. Maar ook om aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers en kaasmaken met zo min mogelijk impact op het klimaat. Naast verslaglegging over het mvo-beleid zijn er diverse duurzame verhalen van melkveehouders en verschillende interviews met medewerkers van CONO te lezen.
De basis, net als vroeger
Wim Betten, Algemeen Directeur bij CONO Kaasmakers: “CONO is opgericht om de melk van haar leden melkveehouders maximaal te verwaarden. Dit doen wij door het maken van premium kazen onder merk en met hoge kwaliteitsproducten zoals room, weipoeder en magere melkpoeder. Toegevoegde waarde leveren kan natuurlijk alleen maar als je duurzaam onderneemt; goed zorgt voor mens, dier en land. Zorg voor het milieu en het klimaat hoort daarbij, want de wereld houdt niet op bij CONO, ook daar willen we onze bijdrage leveren”.
CONO en klimaatpositief
CONO bouwt aan een klimaatpositieve toekomst samen met melkveehouders en partners, waarbij de wereld schoner en eerlijker wordt doorgeven aan de volgende generatie. Klimaatpositief houdt in dat er meer CO2 uit de lucht wordt gehaald en vastgelegd dan er wordt uitgestoten. Met melkveehouders en kaasmakers werkt CONO op een transparante manier om de lekkerste kaas te maken, waar geen enkele concessie aan de kwaliteit en smaak wordt gedaan.