Tyron Martis, Medewerker Expeditie
Werkt sinds 2021 bij CONO
Favoriete kaas: Beemster Jong Belegen
“Automatiseren om de mens te ondersteunen”
“In eerste instantie ben ik bij CONO terecht gekomen via uitzendbureau Luba. Na enkele maanden kwam ik met mijn ervaring op de heftruck en als operator in de voedingsindustrie in dienst bij CONO. Voordat ik bij CONO kwam, werkte ik ook al met ‘food’ en heb ook mijn MBO operator opleiding toegespitst op voeding. Het mooie aan voeding is, dat je met een echt, tastbaar, product werkt. Kwaliteit is hierbij heel belangrijk en je bent verantwoordelijk voor de voedselveiligheid. Dat brengt absoluut een extra dimensie met zich mee in vergelijking met andere branches.”
“Ik werk in het kaaspakhuis. Wij zetten de kazen klaar voor transport en doen daarmee de laatste kwaliteitscheck voordat de kazen naar de rijpingshuizen worden vervoerd. Er gaan wekelijks wel tienduizend kazen de deur uit. Dat is meer dan 600.000 kilo!”
“In het pakhuis ontvangen wij ook de lege kaasboxen (stellingen met houten planken) die terug komen. Wij zorgen ervoor dat de planken worden gewassen. Tot niet zo lang geleden deden we dit allemaal met de hand. Nu is er een robot die ons hier bij helpt waardoor het werk lichamelijk een stuk lichter is geworden. Er is bij ons veel geautomatiseerd. Niet per se ter vervanging van een medewerker, maar juist ter ondersteuning.”
“Ons team is ook verantwoordelijk voor onze eigen kaaszolder. Daar voorzien we de kazen van hun coating en keren we ze regelmatig. Dit gaat op de kaaszolder nog ambachtelijk met de hand.”
“Ik werk nog niet zo heel lang bij CONO als je het vergelijkt met vele andere collega’s, maar ik heb echt mijn plek gevonden. De omgang met andere collega’s is erg open. Dat vind ik erg prettig. Iedereen mengt met elkaar. Rond het middaguur zit de hele kantine vol voor de lunch. Collega’s van kantoor en uit de productie zitten samen aan de lunchtafel. Dit vinden we bij CONO heel gewoon.”
“Bij CONO is de betrokkenheid van collega’s bij het product heel groot. Mocht zich een probleem voordoen dan zet iedereen een tandje bij totdat het is opgelost. Dit doen we echt met elkaar. Er wordt bij CONO hard gewerkt en er wordt veel tijd genomen om je in te werken en je de juiste kneepjes van het vak te leren. Ik vind het mooi om te zien dat er hier écht aandacht is voor de mensen.”